2004-06-09

Stort steg för Irak - och Bush

Irak har idag tagit ett stort steg närmare demokrati, och president Bush ett stort steg närmare omval.

FNs säkerhetsråd antog idag resolution 1546, vilket innebär att den USA-ledda ockupationen plötsligt blir en FN-insats med stöd av stora delar av världen.

Den irakiska regeringen bestämmer i Irak men USA-trupperna kommer finnas kvar till längst 31 januari 2006. Vad trupperna ska göra kommer dock bestämmas i samråd med regeringen. Fria val kommer hållas senast under 2005. Jag skriver det igen i fetstil, och lägger till ett utropstecken. Fria val kommer hållas senast under 2005!

Jag har i dagarna läst och lyssnat på en del tal av Ronald Reagan. Han fick mycket kritik under 80-talet när han kritiserade Sovjet. Det skapade onödig spänning i världen att utmana diktaturen på det sättet. Samma saker som idag sägs om att utmana diktaturerna i Mellanöstern. Om 10 år kommer vi ha facit i hand och det kommer visa sig att kritikerna hade fel igen. (Jag är inte ensam om dessa tankar, se bla erixon.com)

Ett av mina huvudargument för att välja John Kerry till ny president i höst, var att han kan ena världen. Till stor del har Bush faktiskt lyckats med det nu. Vi får se hur det fortsätter. Det vore ändå ganska spännande med fyra ytterligare Bush-år, även om jag fortfarande håller lite på Kerry.

Inga kommentarer: