2012-10-28

"Jag sträckläste över helgen."

Ronie Berggren på Amerikanska nyhetsanalyser har recenserat Till varje pris:

Det är en bra bok - en riktigt bra bok - som jag är övertygad om att alla svenska USA-politiska nördar skulle älska.

Det börjar dock dåligt...

Jag tyckte aldrig att titeln "Till varje pris" lät särskilt häftig, snarare väldigt fantasilös. Och underrubriken "Tänk om en svensk skulle bli USA:s president", lät inget annat än fånigt och publikfriande. ... efter första kapitlet var jag inställd på att "Till varje pris" helt enkelt var en dålig bok. 

Men det tar sig...

"...jag förvånades av att jag där och då istället sögs in i en hisnande berättelse på 84 följande kapitel där en tråkig svensk-ättling med ett tråkigt namn förvandlades till en spännande kandidat, och där en påhittad politisk kampanj blev minst lika levande som någon av de otaliga amerikanska kampanjer jag själv följt på så nära håll man nu kan följa en kampanj via Internet. Boken blev spännande, intrigerna lockande, kvalitén såväl förhöjd som bestående - och den energi som i kapitel två dragit in mig i historien höll mig kvar boken igenom, som jag sträckläste över helgen, slukad av bokens politiska dramatik, mogna och omogna kärleksintriger och spännande och mystiska karaktärer. Allt förstås varvat med sällskap från en leende Barack Obama, en styrande president John McCain, och många andra verkliga personer som med sin närvaro gav boken rejäla doser stämningshöjande injektioner."

Berggren, som är Sveriges troligen främste kännare av president George W Bush och därmed också mycket insatt i amerikansk politik uppskattar även den delen av boken, vilket såklart gör mig extra glad.

I boken får vi följa Mark Erikssons politiska kampanj, och ges genom den en blick in i hur politiska kampanjer i USA faktiskt fungerar på riktigt; kampanj-eventen beskrivs levande och realistiskt, nominerings- och primärval, insamlingskampanjer och delegater - endorsementprocesser och mediauppbåd likaså. Därtill visar boken också på en djup kunskap om verkliga platser, politiska händelser, historiska skeenden eller helt enkelt bara lustiga men likväl verkliga saker som i boken kopplas till den fiktive Mark Eriksson (som exempel kan nämnas hur senator Mark Eriksson vid ett tillfälle i boken påminner sin dotter Amber om Joe Bidens förmaning om att inte dejta någon innan hon fyllt 30 - kopplingar som om man, likt jag själv gjort, följt amerikansk politik dagligen i x antal år, helt enkelt finner -väldigt- tilldragande).

Boken köper ni enklast, och billigast, hos Adlibris (102 kr) och Bokus (101 kr).