2004-11-02

Valmorgon

Solen har gatt upp over USA och koerna ringlar langa till vallokalerna. En dam pa hotellet sa att det var lang ko redan kl sju i morse och den vallokal jag gick forbi nyss var ocksa full av manniskor. Valdeltagandet ser ut att ga upp en del, med kanske 10-15 miljoner fler rostande nu jamfort med 2000.

President Bush slapp vanta i ko nar han rostade nere i Texas tillsammans med sin Laura. Han flyger nu till swingstaten Ohio for ett sista valmote. Darefter aker han hit till Washington dar han ska folja valet i kvall.

John Kerry har ocksa ett valmote i dag i Wisconsin varefter han flyger till Boston for att ata sina traditionella ostron, som han tydligen gor varje valdag. Han kommer sedan folja valet darifran tillsammans med sin familj och John Edwards dito.

Stamningen ar ganska spand har, pa frukosten pratade folk om valet hela tiden och TV-bolagen ar valdigt nervosa efter fiaskot 2000 nar de utropade fel vinnare ett par ganger. Det ska inte upprepas denna gang lovar de. De som skoter resultaten sitter i avskarmade rum sa de inte ska bli stressade av ett annat TV-bolag presenterar nagot de inte gor.

Jag har hela tiden trott att Bush ska vinna och det maste jag val halla fast vid nu ocksa, men kanslan jag har i kroppen i dag ar att John Kerry tar hem det har. Det bygger inte pa nagon specialstudering av opinionsundersokningar utan kanslan jag far fran TV, tidningar och manniskor jag pratar med.

Pratatet om ABB, Anyone But Bush, ar inte overdrivet. Valdigt fa som jag pratar med sager att de ska rosta pa John Kerry, de sager att de ska rosta bort Bush. Vinner Kerry sa kan de bli ett ganska svagt mandat han sitter pa och risken ar stor att det bara blir fyra ar. A andra sidan kanske forvantningarna ar sa laga att folket bara kan bli positivt overraskade.

Hur som helst. For att helgardera mig tror jag just i dag att John Kerry vinner, men om det inte skulle bli sa hanvisar jag till att jag trott Bush alla andra dagar, sa jag imorgon kan skriva att jag hade ratt, oavsett hur det gar.

Inga kommentarer: