2004-12-18

Powell 08?

Colin Powell slutar som utrikesminister om en månad, men han har inte bestämt sig vad han ska göra hädanefter. Det skulle inte förvåna mig om han satsar på presidentvalet 2008. Han är visserligen 71 år då, men verkar pigg och fräsch så det tror jag inte stoppar honom.

De flesta trodde att Powell skulle ställa upp 1996 mot Bill Clinton. Republikanernas primärval kan innehålla en ruggig line up med namn som Rudy Giuliani, John McCain, Colin Powell, Condi Rice och kanske kanske Arnold Schwarzenegger.

4 kommentarer:

Robert Nordman sa...

Om John McCain verkligen ställer upp -- och det hoppas jag han gör -- ska det nog mycket till för att inte han skall ta hem det hela.
Önskar jag kunde åka över och hjälpa till i kampanjen om det händer.
...men han kommer ju tyvärr vara ännu äldre än Powell då, 72 år.

Robert Nordman sa...

Jo, både Rudy och John McCain skulle kunna vinna primärval (den senare har ju redan gjort vunnit ett par). Däri ligger skillnaden mot Howard Dean, som ju ledde fram tills just primärvalen -- men sedan bara vann i Vermont. Att han var nära att vinna nomineringen är inte riktigt sant.
John har en approval-rating långt över 50% bland både republikaner och demokrater, och det är många republikanska väljare medvetna om. Ytterligare en faktor som talar för John är att han är en "fiscal conservate": Han vill se en budget i balans, och med tanke på det underskott som nu byggs upp så lär ekonomin bli en stor faktor igen nästa val.

Robert Nordman sa...

Avgörande för vinsten år 2000 var, som bekant, smutskampanjen i North Carolina (eller var det South? North har jag för mig). Karl Rove när han är som värst.
Vad gäller ekonomin menar jag att det inte var en stark fråga denna gång, men att den kommer vara det om fyra år -- om inte ytterligare någon katastrofal terrorattack inträffar.

Mathias Sundin sa...

Det är möjligt att du har rätt Oskar. Förmodligen skulle de ha betydligt större framgångar i valet än i primärvalen. Om det saknades kandidater så kunde säkert McCain eller Powell kunna knipa den republikanska kandidaturen, men det ser det ju inte ut att göra nu.