2005-02-09

Sluta vara borgare

Oskar Lidåker länkar till Lars Gustafsson som skriver att borgerligheten istället ska kalla sig för opposition:

"Det är faktiskt ganska svårt att uppbåda något som liknar en solid borgerlig klass i Sverige efter andra världskriget."

"Uppdelningen av Sverige i "regering" och "de borgerliga" är ingenting annat än ett retoriskt grepp som speglar en avsikt att cementera nuvarande maktförhållanden."

Mycket vettigt. Jag har ofta stört mig på att själv kallas för borgare bara för att jag är folkpartist. En borgare för mig är nån som struttar runt i en hatt liknande den Göran Persson fick förra veckan. Jag är i opposition och ska från och med nu börja kalla borgerligheten sitt rätta namn.

4 kommentarer:

AndersML sa...

Det finns dock ett problem - vad ska man kalla sig istället? Den socialdemokratiska regeringen anno 2004 ersätts av en [nn] år 2006. Oppositionell? Höger? (personligen anser jag att höger har lite för mycket Amiral Lindman-stämpel) Vänster? (vilket ingen kommer förstå). Frihetlig? (kd?)

Men tills 2006 säger jag oppositionell. Borgerlig är vad Karl-Bertil Jonssons fader är, och inte en bra politisk beteckning.

Bulten i Bo sa...

"Oskar Lidåker länkar till Lars Gustafsson som skriver att borgerligheten istället ska kalla sig för opposition"

Meningen med en dylik etikett på sin politiska hemvist måste väl vara att man kan använda den under ett hyffsat långt tidsperspektiv. T.ex. vore det ju illa om man antog en etikett av typen "opposition" om den sen inte vore tillämpbar efter, låt oss säga, september 2006.

Just därför jag att Mattias förslag på etikett på de borgerliga partierna är - genial. Kommer att vara användbar i många decennier framöver!

Mathias Sundin sa...

Sant Anders. Vet inte vad vi ska kalla oss då, men vi har ju 1½ år på oss att fundera =)

Bengt O. sa...

Trackback från http://jollen.blogspot.com/2005/02/skrmmande-siffror.html

"Hajas kultursida rör som vanligt ihop begreppen liberal, borgerlig, konservativ osv. Även en nyvald ordförande i folkpartiet har problem med sin självkännedom och skriver t.ex. "Jag har ofta stört mig på att själv kallas för borgare bara för att jag är folkpartist. En ..."