2006-06-10

Kamalis mediestrategi?

Masoud Kamali, känd folkpartihatare och regeringens politiskt korrekte integrationsutredare, menar att han för några veckor sedan blev överfallen på väg hem från tåget. Han anmälde det dock inte till polisen, utan gick istället till pressen och beklagade sig över det, och menade att polisen ändå bara struntade i sådana brott. Om han har rätt eller fel det vet jag inte, att det var fel att inte anmäla vet jag dock.

Jag tycker också att hela berättelsen känns skum. Det känns fel att misstro en person som kanske råkat ut för något sådant som Kamali berättar om, men min misstanke ökade när jag såg att han skulle vara gäst i dagens Ekots lördagsintervju. Så jag mailade intervjuaren Margit Silberstein och frågade när de hade bestämt sig för Kamali. Hon skriver tillbaka och säger att det gjorde de innan Kamali gick ut och berättade om attacken. Och att hon troligen inte kommer ta upp det i intervjun.

Att gå ut med denna berättelse, oavsett om den är sann eller inte, gör att intervjun med honom får mer uppmärksamhet. Smart mediestrategi eller sammanträffande? Döm själva.

2 kommentarer:

Robsten sa...

Det är förmodligen ett sammanträffade. Jag tror inte heller Kamali ljugit ihop historien, den är säkert sann. Däremot är det helt fel att gå ut mot polisen som Kamali gör utan att ens ha polisanmält händelsen, hur kan han kritisera polisen utan att ens ha försökt ge dom en chans?
Att Kamali är politisk korrekt stämmer till fullo, dock har han rätt att inte bli attackerad, lika lite som någon annan. Förmodligen hjälper de som attackerade Kamali Shalins och Kamalis sak.

Mathias Sundin sa...

Haha Tino. Jag tror du har en och annan poäng.