2008-11-05

Första tankar

Det var en välförtjänt segrare som klev ut inför hur många fans vet jag inte, men många var det. Barack Obama har bedrivit en otroligt bra kampanj. Gräsrotskampanjen, användandet av ny teknik men inte bara det, utan också taktiskt och strategiskt. Han har visat förmågan att hålla sig kall i avgörande ögonblick, tro på och följa den långsiktiga plan han satt upp men också kunnat justera längs vägen. Det är egenskaper som kommer komma till ännu bättre nytta i Vita huset.

Men det var inte på grund av Barack Obamas kampanj som han vann över John McCain. Det bidrog självklart, men i grunden handlade det om väljare som var rejält trötta på sittande president och det parti som varit i makten huvuddelen av de senaste åren. Att Obama drev en bättre kampanj än McCain ökade segermarginalen, men var inte avgörande.

John McCain drev en i mina ögon något märklig kampanj. Den verkliga John McCain gömdes undan till förmån för en mer traditionellt republikansk kandidat. Det kan jag förstå under primärvalet, då var han tvungen att flytta till höger. Men direkt efter segern borde han ställt sig stabilt med båda fötterna i mitten och borde puttat ut Obama till vänster.

Nåja, vi får analysera mera imorgon. Nu kan vi tänka på att vi faktiskt varit med om något historiskt. Och apropå det. Förutom det historiska och vad det kommer ha för betydelse för rasfrågan i USA och världen så ska det bli så oändligt skönt att slippa höra självgoda svenskar säga att USA inte är redo att välja en svart man till president. Det gör mig enormt irriterad när folk nickar gott och säger det. Speciellt med tanke på hur många svarta vi har haft till statministrar i det här landet. Eller kvinnor.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket sympatisk blogg. Jag har läst (och stoppat in någon kommentar här och var) under en tid nu och tycker att det är kul att se valet ur en annan synvinkel.
Nu är jag i extas över att Obama vann och kan nästan inte förstå att det är över (vad ska man göra nu??)
Samtidigt så känner jag med McCain och alla som jobbat hårt i 2 år nu och även alla besvikna supportrar. McCain höll ett väldigt bra concession speech.
Nu ska jag se om jag kan sova lite, det är inte lätt efter en historisk natt som den här...

Joakim Nilsson sa...

Du har det ju i alla fall varmt däröver ... ute i öknen.

Jag har samlat lite tankar om kongressvalet på USAval.se men inte ansett att presidentvalet var så särskilt mycket att förvånas över - det kändes klart sedan länge. Hur var stämningen på högkvarteret? Trodde folk verkligen på allvar på en seger för McCain?

Fred sa...

McCain skulle ha gått åt mitten, han skulle ha valt Lieberman istället för Palin och han skulle ha ägnat sig att säga vad han ville göra och inte åt attacker på Obamas karaktär.

Tror inte det hade hjälpt, med det hade varit en hedervärd kampanj.