2010-10-29

Fundraisingfrukost med Bob McDonnell


Att äta frukost med Virginias guvernör, Bob McDonnell, och guvernörskandidaten i Illinois, Bill Brady på anrika The Chicago Club, kostade mellan 250 och 5000 dollar. För 250 dollar fick du fin frukost och möjlighet att lyssna på de två. För 1000 dollar fick du, förutom frukost, en photo op med de två huvudpersonerna. För 5000 dollar fick du sitta vid samma bord som dem.

Fråga mig inte hur, men på något sätt lyckades jag bli inbjuden som gäst och behövde inte betala en cent för den fina frukosten.

Lyxig frukost. Din för 250 dollar.

Journalister är förbjudna på The Chicago Club. Någon frågade oroligt, när de såg min kamera, om jag var journalist. Vis av erfarenhet nekade jag till det. (Nej, jag berättade inte heller om denna blogg). Genom åren har många prominenta gäster varit medlemmar och besök klubben. Nu var det alltså min tur...

Bill Brady försöker bli guvernör i Illinois. Fem av de sju senaste guvernörerna har varit korrumperade. Eller rättare sagt, fem av de sju senaste har åkt dit för korruption. En man vid mitt bord sa att han stödde Brady eftersom han var den som han bedömde som minst trolig att blå åtalad för korruption.
Det säger en del om det politiska klimatet i Chicago och Illinois.
En ny guvernör får en svårt uppgift. Budgetunderskottet ligger på cirka 15 miljarder dollar.

En som har balanserat en budget på kort tid är Bob McDonnell. Om detta pratade han en hel del och det märktes att publiken uppskattade honom väldigt mycket. Tillsammans med New Jerseys guvernör Chris Christie inledde han den republikanska comebacken när de båda blev valda i november 2009.

I anförandena var det stort fokus på motståndarna och vad de har ställt till med. Det kändes mer positivt igår när Tim Kaine pratade. Det jag läst om Bill Brady imponerar inte särskilt mycket. Bob McDonnell däremot verkar kompetent (även om jag inte vet så mycket om honom) och är en möjlig framtida presidentkandidat. Troligen inte 2012, han inte ens hunnit vara guvernör i ett år.

Bob McDonnell berättar hur man balanserar en budget.

Det var väldigt intressant få vara med på ett fundraisingevent för första gången. Det skiljer sig såklart en del från andra kampanjevent. De som kommer dit är välbeställda och framstående personer. Som vanligt väldigt trevliga och intresserade av svensk politik. Men de har inte samma gräsrotsengagemang som de andra människorna jag träffat i båda partierna. Båda grupperna utgör en viktig del av amerikansk politik. Pengar och gräsrotsengagemang utgör grundfundamenten i valkampanjerna.

Bob McDonnell pratar med lite folk efter framträdandet. En assistent försöker dra honom därifrån till photo op:en en trappa ner.

I morgon ska jag försöka träffa en kandidat till representanthuset med ursprung i Sverige.

1 kommentar:

Ronie Berggren sa...

Häftigt, men sneaky ;)