2012-01-04

Radiotystnad

Jag beger mig i morgon bitti till New Hampshire, så förvänta er inga uppdateringar förrän möjligen sent på kvällen.

Att Rick Perry beslutat sig för att fortsätta torde glädja Mitt Romney. Störst chans för en kandidat som Romney att vinna i South Carolina är om de socialkonservativa kandidaterna - Perry, Santorum - delar upp väljarna socialkonservativa väljarna mellan sig.

Titta på exemplet John McCain - som i dag endorsade Mitt Romney i New Hampshire - år 2000 och 2008. År 2000 hade han i huvudsak en stark socialkonservativ kandidat mot sig, George W Bush. Då lyckades han inte vinna South Carolina. År 2008 hade han flera, Mike Huckabee, Fred Thompson och så var Mitt Romney och högg på de väljarna också (han hade en mer socialkonservativ profil då). McCain vann 2008 i South Carolina.

Så till minussidan för Romney är att Michele Bachmann valde att ge upp i dag. Båda kandidaterna från Minnesota - som båda satsade hårt på Ames Straw Poll - är därmed ute ur racet. Tim Pawlenty lämnade in kort efter Ames.

Vi hörs från over there.

Inga kommentarer: