2008-01-07

En vänsterkrok från Edwards

John Edwards var i Derry ikväll i början på hans 36-timmarskampanj. Jag var där och lyssnade. När jag kom dit fick jag höra att någon från Desperate Housewives skulle komma dit vilket gjorde att jag omedelbart slog mig fram till första bänkrad. Tyvärr var det bara han som spelar Mike i serien. Något han hade den goda smaken att be om ursäkt för när han i början pratade för John Edwards. Med sig hade han frugan (Red: Ej frugan!), också någon skådespelerska.

Edwards hade fler gäster än så på mötet. En familj som precis innan jul hade förlorat sin dotter eftersom försäkringsbolagen inte hade velat ge henne en operation och ytterligare två personer som på olika hade utsatts för orättvisor från försäkringsbolag. John Edwards pratade mycket om fight. Han menade att både han och Obama stod för förändring, men att det inte bara gick att hoppas på förändring och vara trevlig mot alla. Mot dessa stora giriga företag krävs det en stenhård fight. Det hade Edwards lärt sig under alla år han kämpat mot dessa företag i domstolar.

Jag tror hans budskap funkade mycket bra på publiken. När han pratar om dessa frågor står han långt till vänster och det finns ingen annan av de stora kandidaterna som finns där ute. Personligen har jag svårt att få en mångmiljonär i kostym och slips att framstå som en vänsterkämpe. Men han är mycket övertygande i sin retorik. Det var omväxlande en andäktig total tystnad och livat och skrik. Han hade publiken i sitt grepp hela tiden och svarade mycket precist på frågorna han fick.

Inte lika bra som Obama, men helt klart mycket bra och effektiv.






4 kommentarer:

Anonym sa...

Måste bara påpeka att kvinnan på bilden inte är James Dentons fru. Du har dock rätt i att hon är skådespelerska (och därtill betydligt mer känd än Denton). Hon heter Madeleine Stowe.

Mathias Sundin sa...

Alright Jesper, tack!

Anonym sa...

och handslaget?
;)

Mathias Sundin sa...

Det var fast och bra, dessutom tittade han mig rakt i ögonen.