2008-08-29

Både och

Om vi först berör det kortsiktiga perspektivet så är Sarah Palin ett perfekt val. Det är en stor överraskning och dessutom en kvinna. Barack Obamas tal kommer inte få mycket utrymme från och med nu.

Så till det långsiktiga. Min omedelbara reaktion var att det visserligen är ett spännande val men också samma typ av val som Joe Biden, fast tvärtom. Istället för en vit äldre man med stor erfarenhet en ung kvinna med lite erfarenhet. Ett kompletterande val som likt Joe Biden förtar mycket av argumentet från McCain att erfarenhet är så viktigt. En president kan ju faktiskt dö och då ska en rookie ta över.

När jag läser lite om Sarah Palin så finns det dock fördelar med henne som är mer uppenbara än att hon är kvinna och därmed kanske kan sno några Hillary-fans. Hon beskrivs som en mycket rakryggad politiker som tagit strid med det egna partiet och avslöjat korruptionsskandaler. Det var bland annat så hon vann guvernörsvalet. Hon har också kämpat hårt mot olika former av slöseri med skattepengar och medverkade till att sätta stopp för the Bridge to Nowhere, som även McCain jobbade hårt mot och använt flitigt som exempel i kampanjen.

McCain-kampanjen kan alltså, om de lyckas, sätta bilden av henne som den nye, unge McCain. Rakryggad och principfast. Eftersom hon är ny på den nationella scenen är hon ett oskrivet kort för många och därmed lättare att definiera för väljarna. Men detsamma gäller naturligtvis också Obama-kampanjens möjligheter att definiera henne.

Hon tillför dock inget i någon speciell sakfråga. Ekonomin, valets viktigaste fråga, kan hon inte hävda någon speciell kompetens i förutom från den korta tiden som guvernör. Här hade Mitt Romney varit bättre. Hon är ju inte heller bara oerfaren, hon saknar fullständigt utrikespolitisk erfarenhet.

Dessutom är det ju alltid en risk att utse någon som är helt ny på den nationella scenen. Hur klarar hon pressen, hur lätt hoppar det grodor ur munnen, vad finns det för lik i garderoben? Och så vidare.

Inte alls ett säkert val, men för John McCain är inte det här ett val där han har råd att bara göra säkra val.

UPPDATERING:
Det är officiellt, här är McCain-kampanjens pressrelease.

DN, SvD.

38 kommentarer:

chall sa...

Hon har nog en rätt stor chans att klara sig rätt bra då hon "städat" upp i Alaska och har en relativt stark bas även nere i "the lower 48s". Hon är en av de starkaste kvinnorna inom det republikanska partiet och en av dom som framhävs varje gång det nämns "pro life" och kvinna.

Även om jag är förvånad över att han verkligen vågade (?) välja Palin är det rätt coolt på många sätt. Särskilt eftersom demokraterna, Hillary falangen, varit väldigt noggranna med att visa exakt hur värdelös McCain är inom kvinnofrågor. Oavsett vad jag nu tycker om iden att "kvinnofrågor ska skötas av kivnnor" kan man säga att Hilarykvinnorna får svårare att ogilla henne eftersom hon är ju det, kvinna och guvernör.

Vet inte hur det här kommer sluta dock. Om inte annat kanske det är ett tecken på att ingen riktigt vill ta över presidentposten efter den nuvarande sörjan med ekonomisk kris, krig och en ganska tydlig "nu måste vi verkligen titta på social security och medicare frågan".

Peter sa...

Hon var också rakryggad och principfast när hon sparkade en underlydnad eftersom denne vägrade att sparka hennes systers exmake.
Frågan är ju när den undersökningen är klar.

Gällande möjligheten att få kvinnor att rösta på henne bara för att hon är kvinna, finns det några undersökningar som visar på att kvinnliga alliansväljare kan tänkas rösta på Sahlin eller att kvinnliga labourväljare röstade på Thatcher? Då av skälet att det är en kvinna...
Enda chansen till att Palin kommer att bli president är ju om McCain dör.

Tror nog också att en kvinna som varit för abort hade haft större chans att locka över kvinnliga demokrater till republikanerna, dock hade det ju skadat partiet...

Hillary Clinton har ju sagt att hon skall göra allt för att välja Obama, nu har hon ju ett mål att sikta in sig på.

Anonym sa...

Jag är skitsur på McCain för det här valet. Han har haft hälsoproblem själv, och väljer nu en kandidat som är helt otestad på en nationell nivå. Det är en total katastrof. Hon är ju helt grön nationellt.

Vilka kvinnor kommer gå över till dem för att "de nu har en kvinna"? Vad tror ni att vi kvinnor är? Att vi gladeligen tokstruntar i allt annat för att få fram någon med rätt kromosomuppsättning?

Om det sedan stämmer att hon är kristen höger + NRA så blir jag än mer orolig.

McCain/Palin skrämmer mig verkligen, på riktigt.

chall sa...

Jag sa just det "inte för att jag håller på en kvinna enbart för att jag är kvinna" men det är ett argument som många av feministerna som håller på hillary Clinton har haft som stort argument "att McCain har inte torvädrighet inom kvinnofrågor". Nu har dom svårare att argumentera så eftersom hon är just kvinna, fembarnsmamma och tja... bra på det hon gör.

anonym>Hon är både medlem i NRP och kyrkan och valde med sitt förra barn att föda det trots en positiv diagnos på Downs syndrom. En av anledningarna till att hon är ansedd som mer höger och mer "riktig konservativ republikan" än McCain.

Peter: well, det återstår väl att se hur involverad hon var.

Vad Palin gjorde, förutom att vinna borgmästarskapet från en man som suttit tre omval, var att städa upp inom en delstat som för många är ansedd som "korruptionsdelstaten" då det är så få som är involverade och så mycket olja och pengar att vinna på det hela.

Det fanns aldrig ens en chans att McCain skulle välja en pro choice VP. Ännu mindre en pro choice kvinna som VP. Det området är republikanerna inte villiga att kompromissa på. Och jag vet inte om dom behöver det för att vinna valet heller.

Det är lite som hemma, småföretagarna - i det här fallet även bönder - är i behov av skattelättnader och hopp om att staten inte lägger sig i... då blir det republikaner.

Anonym sa...

Av det jag hört från kvinnor som reagerat i USA hittills är det total upprördhet som gäller iaf. De är, kort sagt, tvärförbannade.

Palins kommentar om att hon ska krossa glastaket som Hillary och Ferrarro har varit så nära att krossa och gjort sprickor i verkar inte direkt ha fallit i god jord.

Jonas N sa...

Herrejösses Anonym ...

.. vad du jagar upp dig. Är du amerikansk medborgare, dessutom registrerad för att rösta, och hade du tänkt rösta för McCain!?

I annat fall kan jag inte begripa att du skulle vara upprörd.

Dina skäl, som du nu har redovisat på massor av ställen är ju inte de mest koherenta heller ...

Peter sa...

Jättebra val. Redan lite kär i Palin...

Hon har mer erfarenhet av att regera än Obama har.

chall sa...

Anonym: Det jag har hört från de kvinnor jag har runt omkring mig på jobbet (i USA där jag nu bor) är att dom är förvånade och inte riktigt vet vad dom ska tycka förutom att Mccain verkligen är en Maverick.

De flesta jag kkänner är väl demokrater, men även bland dom har jag hört "men det betyder ju att det är en kvinnlig kandidat som VP! WOW, we're on the way to change really!" så...

Anonym sa...

Jonas. Nej jag är inte amerikan. Men jag är två saker.

1. kvinna
2. världsmedborgare

USAs val kommer att påverka oss, det förstår man rätt lätt. Därför följer jag med i vad som väljs.
USA är en stormakt som har mycket att bestämma om världspolitiskt sett. De kan starta krig som blir långvariga och de kan stå ivägen för stora avtal, eller leda vägen.

Som kvinna tycker jag att en gest som ropar ut "hallå, ni fick inte er kandidat ni har kämpat för, men titta här - jag har också en kvinna. Nog för att hon inte håller med er på något, men hon är ju KVINNA, det vill ni rösta på va?" är rätt nedlåtande i allmänhet.

Därför reagerar jag.

Peter sa...

Clintonsupportar som är förbannade över att Obama sabbade Clintons chans att bli den första kvinnliga presidenten kommer nu att rösta på Palin, någon som mycket möjligt kan ge Palin den platsen i historien.

Exakt varför då?

För att ge Obama en knäpp på näsan?

Man får verkligen hoppas att McCain har grundat sitt val på ordentliga opinionsundersökningar...

Förövrigt så verkar det allt som att hon är kreationist.

Chall, vilka nya stater tror du att Palin vinner?

Mattias sa...

Anonym 7:46 PM:

"Nog för att hon inte håller med er på något"

Va? Du tror alltså inte att kvinnor kan hålla med om de republikanska värderingarna om frihet och en liten stat? Om du själv är kvinna så är det otroligt hur trångsynt du är, tror du att alla kvinnor verkligen tänker som dig för att de har samma kön?

Peter:

Nej man får verkligen inte hoppas att McCain valde henne på grund av "opinionsundersökningar" utan för att hon är en kvinna med bra värderingar som står upp för det hon tycker. Vänstermänniskor som du brukar tycka att makten går över allt annat, men vi som är höger brukar föredra andra saker som frihet och att man står upp för frihet. Inte att man säger vad som krävs för att få makten, utan att man får makten p.g.a. vad man står får och sedan utnytja sin makt till att dela ut den till folket genom att minska staten.

Jonas N sa...

Men Herrejösses då, Anonym

Det är ju du är nedlåtande både mot både väljare, kvinnor och Palin/McCain och mot politikens innehåll när du lägger in allt detta i utnämningen.

Hela ditt sista stycke är ju inte bara trams, det är ju rena oförskämdheten mot varje väljare som bryr sig.

Och om du inte ens hejade på McCain, så betyder ju det du nu säger att du egentligen menar att Palin ökar chanserna för honom. Dvs att du är rädd för att hon får ett positivt gensvar från väljarna.

(Finns det fö någon som inte är världsmedborgare?)

Anonym sa...

Vilket bra val. Jag hoppades, men trodde inte, att Mc Cain skulle välja Palin. Det demokratiska partiet snubbade Clintons anhängare genom hela nomineringsprocessen. Här kommer Palin och ger Clinton beröm medan det Demokratiska partiet föreföll att önska att hon försvann genom golvet i Denver.

Anonym sa...

Okej.

Jag svarar på det här en gång till, sen lämnar jag den här bloggen för all framtid. Det blir bäst för oss alla. Dyker det upp nån annan anonym är det inte jag iaf.

jonas: Ja, jag är cynisk. Jag tror att det är ett väldigt medvetet spel mycket för att locka kvinnor. Men visst, framkommer det att hon är superbra på andra saker- absolut. Men hade hon valts om hon varit man?

mattias:
"Va? Du tror alltså inte att kvinnor kan hålla med om de republikanska värderingarna om frihet och en liten stat? Om du själv är kvinna så är det otroligt hur trångsynt du är, tror du att alla kvinnor verkligen tänker som dig för att de har samma kön?"

Absolut kan kvinnor hålla med om de värderingarna. Var har jag sagt att alla tänker som jag? Lägg inte ord i min mun, tack så mycket.
De kvinnor jag talade om är de som är independents/demokrater och som det nu diskuteras i media att "men detta är ju ett smart val för att dra till sig dessa kvinnor". Alltså, inte pga Paines värderingar - utan pga att Paine är kvinna. Jag tror och hoppas att kvinnor tänker längre än så i de val de gör.

Som sagt lämnar jag den här bloggen nu, så ni behöver inte bekymra er mer om mig.

Jag står dock fast vid att jag tycker att Paine inte är ett bra val.

Peter sa...

mattias, jag är inte en vänstermänniska. Dock jag är till vänster om Palin.
Vet ju inte riktigt hur långt åt höger du är dock. Allting kan ju vara åt vänster för dig, vem vet.
Dock till syvende och sist; ett fånigt påhopp...

Att välja Palin utan att ens ha gjort några undersökningar om hennes möjligheter att sno tidigare Clintonväljare vore en ordentlig chansning.

Den enda staten som Palin kan påverka mer direkt är ju Alaska, och den staten borde ju egentligen republikanerna ta. Utöver det så kanske hon kan ta tillräckligt mycket kvinnliga röster från Obama för att påverka resultatet i andra stater. Men utan att undersöka saker och ting först så har man ju ingen aning.

Lite naivt att tro att man inte tittar på sånt.

Det finns mängder med kvinnor i USA som delar Palins och McCains åsikter, men dessa borde nog allt redan ha bestämt sig för att rösta på McCain.
Men det är inte dessa kvinnor som de är ute efter.

Anonym sa...

Tillägg till mathias innan jag går: Får även tacka dig för denna blogg, det märks att du lagt ned mycket energi på den. Men jag känner att jag skiljer mig för mycket i åsikter, så det blir mest onödigt frustrerande, och det leder ju lätt till lite onödigt dålig stämning, eftersom inte alla nyanser framkommer i skrift.

Bra jobbat med bloggen i vilket fall.

Trevlig fortsättning till er andra. Hejdå!

Jonas N sa...

Anonym

Jag tycker dina förutfattade meningar är (minst) lika fördomsfulla. För att inte säga cyniska ..

Och är du nu upprörd över att hon är kvinna? Och hävdar att hon har valts enbart pga av detta. Detta blir ju öerhört nedvärderande.

Och sen anklagar du kvinnor för att inte kunna göra val själva ... Vet du verkligen hur du vill ha det?

Och vem är denna 'Paine' du pratar om nu?

Vet du verkligen vad du säger att du vet om henne/denne?

Peter,

Hoppas du på Obama? Varför är du då så egnagerad i vem McCain väljer som VP-kandidat? Och varför upprörd du isf över alla hennes brister?

Jonas N sa...

Anonym

Hejdå, faktiskt genomförd politik är inte personlig. Även om diskussioner om sådan allt för ofta blir det ...

:-)

Anonym sa...

Avgörande för McCain är att han kan frigöra sig från kopplingen till Bush.

Då har han en chans att ta röster bland oberoende väljare, som av allt att döma kommer avgöra valet.

Valet av Palin kommer inte att göra detta lättare, men jag tror inte valet av vicepresident kandidat har någon avgörande betydelse på valutgången ändå.

Kommer McCain bli förknippad med fyra år till med Bush, eller representerar han en förändring? Det blir det som avgör.

Peter sa...

jonas n, ja, jag hoppas på Obama. Hoppas och hoppas... Obama vinner.
Och jag är inte upprörd över valet av kandidat. Jag tror uppenbart inte att det var en bra kandidat, men som sagt, McCainkampanjen måste ha någon information som gjorde att de valde Palin.

Och får jag inte ha åsikter om McCains val av vpkandidat? Vill du bara höra positiva saker om henne, slippa allt negativt?

Tobias Levander sa...

Barack Obama visade med sitt val av Joe Biden att han vill ha en vicepresident som kan ta över på en gång. John McCain visade med sitt oväntade och okonventionella val att han är mest intresserad av att vinna uppseende och kanske röster. Det är å andra sidan vad val handlar om.
Sarah Palin är ett val av en kandidat som känner att han kämpar mot hopplösa odds och behöver något uppseendeväckande som får honom tillbaka på banan.
Inget ont sagt om Sarah Palin, hon är ett stort framtidslöfte som varit mycket framgångsrik under sin korta tid som guvernör och hon tycks vara en alldeles utmärkt kampanjpolitiker att döma av talet i Dayton idag, men hennes erfarenhet är ännu så länge ganska lättviktig. Detta är anmärkningsvärt, då McCain hittills lagt mycket stort fokus på frågan om erfarenhet i sin kampanj mot Obama.
Jag vill inte måla fan på väggen, men rent statistiskt finns det en rätt stor risk att en genomsnittlig 72-åring under de närmaste fyra åren antingen dör eller blir svårt sjuk. Det skulle i fallet med en president innebära att vicepresidenten tar över. Ingenting tyder just nu på att McCain är annat än kärnfrisk, men frågan kommer att dyka upp i valkampanjen.
På vilket sätt kan Palin ingjuta trygghet i väljare som tycker att Obama är för oerfaren?
Jag beundrar på många sätt John McCain och tycker att Barack Obama är en problematisk kandidat (jag hade föredragit min ständige favorit Biden eller till och med Clinton, som verkar mer mittenorienterad än Obama), Detta sagt, Vita Huset med Barack Obama och Joe Biden verkar just nu åtminstone marginellt bättre än Vita Huset med John McCain och Sarah Palin.

Anonym sa...

Hon har visst en rätt stark profil som skattesänknare, vilket kanske är något McCain kan ha nytta av?

Men hoppas att hon totalt sett är tillräckligt stark att skapa förtroende hos väljarna.

Peter sa...

McCain lyckades ju få stopp på en hel del av rapporteringen om Obamas tal.
Frågan är dock hur mycket det spelar roll då 38,3 miljoner tittare såg talet (inkluderar inte de som såg det på nätet eller på PBS och CSPAN).
Kommer bli mycket intressant att se hur många tittare som McCains tal drar nästa vecka.
Det blir ju ytterligare en indikator på hur entusiastiska de båda partiernas väljare är.

Peter sa...

Gällande hennes motstånd mot "The Bridge to Nowhere":

"5. Would you continue state funding for the proposed Knik Arm and Gravina Island bridges?

Yes. I would like to see Alaska's infrastructure projects built sooner rather than later. The window is now--while our congressional delegation is in a strong position to assist."

"strong position to assist" - fixa earmarks alltså, något som McCain ju är mycket emot...

Hennes motstånd verkar ju inte kommit förrän det visade sig att de inte skulle få federala medel för hela bron...

Verkar ju mer och mer som hon inte har kontrollerats av McCainkampanjen ordentligt.

Mulligan!

Jonas N sa...

Peter

Klart du får ha åsikter om Palin (och Obama). Det är bara lite lustigt när du så innerligt (och uppenbart) hoppas på Obama, att du engagerar dig så i att hävda att Palin var ett dåligt val av McCain.

Om du nu menar det, borde du ju enbart glädjas (fast du tycks uppröras på valstratiska skäl, och å väljarnas vägar!?). Hur kan du då mena att hon inte är 'en bra kandidat', från dina ögon sett?

Du bör nog utgå ifrån att McCain lägret har funderat igenom för- och nackdelar med sitt val (och ev alternativ). Och än ner från att 'McCain måste ha någon information du inte har'!

Anonym sa...

Spännande men ack så farligt val... Tror att detta kan komma att visa sig vara ett gigantiskt misstag eller ett genidrag, inget däremellan... McCain som är över 70 och med svajig hälsa väljer en person vars meriter består i att

1) Varit borgmästare i en stad på 7000 invånare
2) Guvernör i en delstat med 670 000 invånare.
3) Allmänt ärkekonservativ vad gäller det mesta

Obama/Biden teamet kommer naturligtvis kunna skrämmas något alldeles oerhört med detta. För att ge lite perspektiv så är hennes "executive experience" i paritet med att ha varit kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna och sedan Göteborg. Frågan som lär ställas blir rimligen - Vill ni verkligen riskera att en person med så lite erfarenhet kan bli "the leader of the free world"?

Jag menar, Obama är visserligen ingen veteran men har ändå varit något år i den nationella politiken och suttit i delstatssenaten i en delstat med nästan 13 miljoner innevånare...

Mattias sa...

Daniel S:

Det är snarare att jämföra med att hon skulle varit Norges statsminister (Land uppe i nordväst med en rätt så liten befolkning och mycket olja:P) som nu kampanjar för att bli EU:s Vice President (om posten skulle funnits alltså).

"Vill ni verkligen riskera att en person med så lite erfarenhet kan bli "the leader of the free world"?"

Ja för det kommer ju inte att komma tillbaka mot Obama. Han har 3,5 år som senator, varav de två sista åren har han varit och kampanjat.

Palins största svaghet (i mina ögon) är att hon har lite utrikeserfarenhet. Som tur är har Obama i stort sett inte heller någon, men McCains kampanj hade en bra poäng på Fox News i att hon var tvungen att ha en bra koll på energimarknaden (eftersom hon var guvenör för en oljerik stat) runt om i världen och det styr ju mycket av världspolitiken. Hon har också varit i Irak lika många gånger som Obama.

Jonas N sa...

Daniel

Att framgångsrikt ha varit Göteborgs kommunstyrelses ordförande (även om liknelsen haltar lite) är ingen liten bedrift, och skall inte förringas.

Du kan ju då jämföra Obama som att ha suttit i riksdagen utan att någonsin stuckit ut hakan eller tagit risker eller strid för någon saks skull.

Det där med 'svajig hälsa' vet jag inte om det är så relevant (eller ens sant)

Men jag håller med om att valet är utmanande och en risk ('Allt eller inget' analysen tycker jag dock är för drastisk)

Anonym sa...

Vad bra att peter med hjälp av sina Google-skills har bättre koll än McCains hela staff på Sarah Palin.

Peter sa...

jonas n, hon är en dålig kandidat, och McCain gjorde ett dåligt val.

Vi kan glömma McCains hälsa. Republikanerna pratar om det allvarliga läget i världen. Låt säga att det skulle ske en terroristattack och USAs president mördas.
En vicepresident skall kunna ta över makten direkt.
McCains val visar på hans otroligt dåliga omdöme och att han verkligen inte sätter landet först.

Demokraterna kommer att attackera McCain för hans dåliga omdöme och Palin för hennes åsikter.

abc, återigen, ser inte precis ut som hon har blivit ordentligt kollad.

Jonas N sa...

Peter,

OK, jag har uppfattat din synpunkt. Jag delar den inte, och jag tycker den verkar både grund och ogrund(ad).

Dessutom hejjar du helhjärtat på 'andra sidan', dvs ditt omdöme väger lättare pga av det med.

'Sätter landet först ... '

Ja, hujeda mig ... vilket perspektiv ...

Peace ..

Anonym sa...

Kan McCain med straight face hävda att Palin är redo att leda från Day One? I så fall faller ett av hans två bästa argument mot Obama. Det andra föll med McCains sju hus.

Tobias Levander sa...

anders, med tanke på hur hårt McCain använt argumentet att Obama inte är erfaren nog (det har faktiskt varit hans absolut främsta argument) är valet av Palin märkligt. jag tror dock att McCain kände att han var tvungen att chansa, då de flesta tecken faktiskt tyder på att han är på väg mot en förlust. Han tänkte nog att en vicepresidentkandidat oftast inte betyder så mycket (Dan Quayle var en katastrof, men George HW Bush vann ändå), men att Palin ger honom två saker han behöver: uppmärksamhet (valet av Palin kom helt riktigt att överskugga Obamas tal i Denver) och gillande av den mest konservativa republikanska basen, som länge varit skeptisk mot McCain. Palin står i viktiga värdefrågor strax till höger om Benedictus XVI.

Palin är dock okänd för amerikanska folket och får jobba hårt för att definiera sig själv. Det finns inget utrymme för misstag för Palin. Ett olyckligt uttalande och hon är körd. Det hade varit lättare med en mer erfaren och känd politiker. Om en sådan säger något dumt, då tänker folk "han/hon har ändå blivit vald till senator/guvernör/vadsomhelst x antal gånger och min kusin Vinnie gillar honom/henne, så han/hon måste tillåtas göra misstag". En nykomling på den nationella scenen utan mycket erfarenhet ges inte samma fördel.

Självklart bör inte Obamas kampanj föra fram hennes bristande erfarenhet. Däremot kan de skrika "hycklare!" när McCain-kampanjen oundvikligen för fram Obamas bristande erfarenhet.

Peter sa...

jonas n, "country first" är ju som sagt McCains slogan, finns ju som sagt inget i valet av Palin som tyder på att så verkligen är fallet.

Att avfärda mina åsikter med att jag inte håller på samma kandidat som du är ju lite väl enkelt...

Lyssna på vad Rove säger ;)

Jonas N sa...

Det är lite märkligt hur många som verkar lyfta fram 'ifall McCain dör strax' som främsta argument mot Palin. Lite långsökt och nästan desperat tycker jag ...

Och att hon inte skulle kunna leda, är ju också en ganska långsökt förhoppning(!?).

Det är ju precis det hon kan, har gjort och visat. Mer än McCain faktiskt om man nu skall hårddra det (för att inte tala om ....)

Det är hennes förtrogenhet med (ful)spelet i Washington som är hennes oprövade sida, men det är ju också den sidan som är så tilltalande.

Det är symptomatiskt. Både här hemma, och hos vänstern i USA, är man 'förfärad' över utnämningen. Så förfärad att man tom försöker uttrycka farhågor 'å motståndarsidans och deras väljares vägnar'.

Det är då man vet att vänstersidan är bekymmrad, när de låtsas värna om dem de normalt avskyr, och deras behov ...

Anonym sa...

Republikanerna torde vara nöjda med hur “bekymrade” Obamaiterna är över att McCain valde “fel” VP kandidat.

Jag tror inte att McCain främst valde Palin för att attrahera Hillary supporters etc utan för att mobilisera och galvanisera de egna gräsrötterna, med Palin kommer fler gräsrötter att masa sig till valurnorna. Republikanerna har en stor gräsrotsrörelse, som är aktiv även mellan valen, de kan mobilisera mycket gratisarbetande fotfolk och med Palin som affischnamn kommer man antagligen att få ordentlig fart på detta.

Obamas val av VP är ett tecken på otillräcklighet, han väljer en fadersfigur som skall hjälpa till att fylla ut kostymen som han inte klarar att fylla själv. Var står då Obama om denne fadersfigur faller ifrån.

Anonym sa...

“My country has contrived for me the most insignificant office that ever the invention of man contrived or his imagination conceived.”
John Adams när han blev vald till VP, USA:s första

Anonym sa...

Som någon kommenterade på en blogg:

Sarah is a:
Conservative. Reformer. Giant Slayer.
Mother. Wife.
Basketball player. Runner.
Fisherman. Hunter. Snow machine rider. Pilot.
NRA member. Feminist for Life member.
Beauty Queen. Sportscaster.
Business woman.
Elected Executive (at all level of city & state governments)
Energy hawk.
Rainmaker (raised 7 million since VP)

If she weren’t so real and authentic, you’d think that those evil genius Republicans asked a Hollywood casting agent to give us an Everywoman that has a dash of:

Norma Rae (for self confidence in taking on the good ol boys & corruption)
Katharine Hepburn (for intelligence & athleticism)
Margaret Thatcher (for making it in a man’s world)
Princess Diana (for warmth and beauty)
Margie Gunderson from Fargo (for the cheerful mother & happily married wife who just so happens to have a serious day job that she’s wicked smart at)